Автомобільні рефрижератори, як відомо, призначені для транспортування товарів, що потребують спеціального температурного режиму. Це продукти харчування, медичні препарати, квіти тощо. Так, для овочів потрібно забезпечити мікроклімат на рівні +18С, для свіжого м’яса – від -1С до +1С, а для мороженої риби – вже від -20С до -25С.
Тому деякі рефрижераторні кузови розділяють усередині стаціонарними або знімними перегородками, що дозволяє в низці випадків перевозити в одному кузові різну продукцію, встановивши в кожному відсіку необхідну температуру. Це так звані мультитемпературні рефрижератори, що потребують спеціальних холодильних установок.
З чого роблять
Кузов рефрижератора зазвичай виготовляють зі спеціальних, ізотермічних сендвіч-панелей, які добре тримають необхідну у фургоні температуру. Їх роблять найчастіше з пінополіуретану, який має низьку теплопровідність – 0,035 Вт/м кв за щільності 60 кг/м кв. Товщина таких панелей складає від 40 до 80 мм. Стики між ними надійно перекриваються, щоб уникнути небажаних теплових втрат.
Стінки ізотермічного кузова зовні мають облицювання з нержавіючої сталі або алюмінію. А з внутрішньої сторони кузов обшивають алюмінієм, сталлю, ламінованою фанерою, спеціальним пластиком або іншими матеріалами.
Підлогу кузова роблять також з поліуретанових сендвіч-панелей, але зверху додатково покривають металевими або фанерними листами, або полімерними панелями. А найкращий матеріал для дверей – алюмінієвий лист, що має ізолюючий шар фанери або пористого пластику.
Дуже важливо мати навколо вантажу повітряний прошарок, який запобігає контакту з обшивкою кузова. Для цього на підлозі встановлюються дощаті містки висотою близько 2,5 см, з канавками в бічних стінках. Дуже важливо, щоб у конструкції кузова не було металевих деталей, що з’єднують зовнішнє облицювання та внутрішню обшивку, адже вони можуть створювати так звані теплові мости, які знижують ефективність теплоізоляції. З цією ж метою – для запобігання витоку холодного повітря з кузова – торцевим поверхням дверей та дверних отворів надають скошену, так звану конічну форму. А між ними ставлять прокладки із гуми високої якості.
Холодильне обладнання
У різних моделей рефрижераторів холодильне обладнання забезпечує температуру всередині кузова до -20С, або навіть до -38С. Зазначимо, деякі з них можуть працювати і на нагрівання – до +12С за температури повітря зовні до –20С. Їх можна ефективно використовувати у холодну пору року, особливо у північних районах, наприклад, для перевезення консервів, напоїв тощо.
Найчастіше холодильне обладнання рефрижераторів отримує живлення від автономного ДВЗ, встановленого на автомобілі або причепі/напівпричепі. Така схема особливо ефективна для великовантажних транспортних засобів. На легких розвізних машинах використовуються холодильні агрегати, які живляться від основного двигуна.
Крім того, можуть застосовуватись автомобілі-холодильники з так званими евтектичними плитами. Останні заповнюють антифризом та заморожують у спеціальному холодильнику до –30С на території автогосподарства. А потім їх встановлюють у фургон автомобіля, і там вони надійно підтримують цю температуру протягом 12 годин. Такі машини особливо ефективні для робіт, пов’язаних із частим відчиненням дверей – наприклад, для перевезення морозива в межах населеного пункту. А у фургоні рефрижератора звичайного типу необхідний рівень температури забезпечується завдяки циркуляції холодоагенту (зазвичай фреону) по замкнутому колу всередині охолоджувальної установки.
Особливо відзначимо, що ці холодильні агрегати можуть розміщуватись на автомобілях по-різному. По-перше, їх можуть розмістити над кабіною водія, що забезпечує максимальну ємність кузова. По-друге, безпосередньо у самому фургоні, в результаті чого зменшується його корисна ємність. І, нарешті, можливе роздільне розташування: конденсатор установки розміщують зовні кузова, а випарник – усередині фургона. Що стосується рефрижераторів на причепах/напівпричепах, їх холодильні агрегати розміщують зовні, зазвичай на передній стінці.
Нові рішення
Виробники рефрижераторів постійно працюють над удосконаленням їх конструкції та покращують економічність й екологічність. Так, європейський лідер з випуску причіпної техніки, компанія Schmitz Cargobull, на відміну від інших учасників ринку, зокрема, випускає рефрижератори з холодильним агрегатом власного виробництва, а не закупленим на стороні. Цей агрегат нового покоління має дизельний двигун Сommon Rail. Витрата пального у нього знижена на 10%.
Однак ще більш вражаючою новацією від Schmitz Cargobull став рефрижераторний напівпричіп Schmitz S.KOe 600L. На відміну від іншої техніки подібного призначення, це повністю електрична модель. Вона має інноваційну холодильну установку із вбудованою силовою електронікою, із системою акумуляторів та осьовим генератором без будь-яких шкідливих викидів. Водночас холодильний агрегат працює надзвичайно тихо, що дає можливість використовувати його в місті як у ранкові години, так і пізно ввечері. Цікаво, що він розроблений не тільки для охолодження, але й для нагрівання вантажів, що перевозяться. Максимальна потужність його в першому випадку становить 15800 Вт, а в другому – 10500 Вт.
На шасі цього напівпричепа-рефрижератора замість паливного бака встановлені акумуляторні батареї та спеціальний ящик на 36 піддонів. Водночас вантажопідйомність кузова лише трохи відрізняється від показника дизельного побратима.
Під час гальмування, а також досягнення певної швидкості відбувається рекуперація електроенергії. Це дозволяє продовжити час роботи рефрижератора без підзарядки або скоротити час підзарядки від електромережі.
Важливо, що електричний рефрижератор повністю інтегрований у телематичну систему Schmitz Cargobull. Тому ціла низка важливих показників – рівень зарядки акумуляторів, запас ходу, що залишився, реальний час зарядки і т. д. цілком можна дізнатися через телематичний портал Schmitz Cargobull.
Нещодавно відомий виробник холодильних агрегатів для рефрижераторів – компанія Thermo King представила принципово нову модель своєї продукції – модель Advancer. Головна відмінність цієї новинки – повністю регульований, особливо потужний повітряний потік, який не залежить від оборотів двигуна. Це забезпечує найшвидший вихід на робочий режим і, що принципово важливо, найнижчу на ринку витрату палива.
Вперше на рефрижераторах тут запроваджено систему з робочою напругою 48В. Новий, низьковольтний мотор-генератор вирізняється економічністю в роботі та надійністю. Ця модель отримала низку нових, додаткових датчиків для відображення інформації у фірмовій системі TracKing. Це стосується витрати палива, попередження про його крадіжку, рівня зарядки акумуляторів тощо. І що важливо, з’явилася також можливість дистанційного керування температурним режимом.Великий вибір рефрижераторів для вантажних перевезень можна знайти на сайті Autoline. Зручні фільтри допоможуть вибрати найбільш оптимальну для вас марку та модель.