Якщо раніше керування автомобілем без допомоги водія здавалося науковою фантастикою, то сьогодні такі технології вже активно випробовуються провідними виробниками. Особливо це актуально для комерційного транспорту. Автоматизоване керування допоможе підвищити рентабельність перевезень – автомобілі зможуть працювати з мінімальними простоями (без відпочинку водія). Важливим також є зниження експлуатаційних витрат на 10-15%. Робота двигуна в оптимальному режимі та покращена аеродинаміка знижує витрату палива. Безпілотне керування також покращить безпеку вантажоперевезень, адже електроніка не зможе заснути за кермом і завжди буде пильною. І, нарешті, безпілотні технології допоможуть вирішити наболіле питання з дефіцитом водіїв вантажівок – лише в Німеччині не вистачає близько 100 тис. фахівців.
Рівні автономності
Сьогодні для автомобілів діє шкала автономності керування SAE, розроблена у 2014 році. Вона включає п’ять рівнів, залежно від рівня автоматизації процесу. Перший рівень охоплює такі поширені на автомобілях системи як адаптивний круїз-контроль, система попередження про з’їзд зі смуги руху, парк-тронік та низку інших.
Другий рівень – це системи, які контролюють прискорення, гальмування та кермове керування. Водночас водій повинен, все одно, перебувати на робочому місці.
Третій рівень передбачає активне використання камер, лідарів та штучного інтелекту, проте все це знову ж таки під обов’язковим контролем водія в кабіні.
Четвертий рівень передбачає вже частковий контроль водія. Саме такий рівень автономності сьогодні обраний як еталонний для вантажівок на найближчі роки. Є, щоправда, ще й п’ятий рівень автономності, що дозволяє експлуатувати автомобіль взагалі без присутності водія у кабіні. Однак, такі безпілотні вантажівки з’являться на дорогах ще нескоро. Насамперед через відсутність відповідної законодавчої бази та юридичних аспектів.
Рух у колоні
У 2016 році стартував проект European Truck Platooning Challenge, у якому взяли участь вантажівки таких популярних марок як DAF, MAN, Mercedes-Benz, Scania та Volvo. Суть його полягала в організації руху колон із трьох автопоїздів. Перший із них рухається під керуванням водія, а два інших – в автономному режимі. Така схема дозволяє скоротити дистанцію між автопоїздами до кількох метрів, що покращує аеродинаміку і дозволяє досягти економії палива до 20% для другого автопоїзда та 15% – для третього.
Кожен виробник у рамках проекту Platooning провів відповідні дорожні випробування на маршрутах завдовжки кілька сотень кілометрів. Особливо тут варто відзначити тягач Mercedes-Benz Actros Highway Pilot Connect, який з’явився ще в 2015 році і став першою серійною вантажівкою, оснащеною напівавтоматичною системою керування. Ця система під назвою Active Drive Assist була успішно реалізована на машинах Actros наступного покоління, що вийшли на ринок у 2019 році.
Однак проект Platooning зіткнувся з проблемою додаткового часу, необхідного для формування колон. Тому було запропоновано рішення щодо організації руху між великими логістичними хабами у вільному режимі з можливістю формування колон автопоїздів у міру їх розвантаження. Поки що про масове впровадження проекту Platooning говорити ще зарано.
MAN попереду
Навесні 2024 року компанія MAN Truck & Bus стала першою, хто вивів на німецькі автобани вантажівки з автономним керуванням 4-го рівня. Машини курсували на 10-кілометровій ділянці траси А9 між населеними пунктами Аллерсгаузен та Фюргольц. Зазначимо, що у 2021 році в Німеччині було прийнято закон про автомобілі з автономним керуванням, який дозволяє експлуатацію таких машин на визначеному маршруті та під обов’язковим технічним наглядом.
Ще в 2017-2019 роках MAN Truck & Bus спільно з DB Schenker запустили проект шестимісячних дорожніх випробувань автопоїздів автобаном А9, між Нойфарном і Нюрнбергом. У 2019-2023 роках велася робота над іншим проектом – ANITA. Він був реалізований разом із Deutsche Bahn та компанією Gothing KG, розробником автономних транспортних засобів. Метою його було впровадження безпілотних технологій у процес доставки контейнерів за схемою «автомобіль – залізничний транспорт». А з 2022 року з компанією Autobahn GmbH було запущено проект ATLAS L4, який передбачає ходові випробування автономних автопоїздів між великими логістичними хабами. Зазначимо, що компанія MAN Truck & Bus подала 133 патентні заявки у галузі розробки безпілотних транспортних засобів, з яких 33 були задоволені.
Scania вже приймає замовлення
Компанія Scania також активно працює над технологіями автономного керування. Більше того, влітку 2024 року вона почала приймати замовлення на безпілотні вантажівки. Щоправда, поки що це будуть машини для гірничодобувної промисловості. Йдеться про кар’єрні самоскиди вантажопідйомністю 40 т, а потім і 50 т. Першим ринком, де будуть доступні такі «роботяги», стане Австралія, а потім і Латинська Америка. Постачання розпочнеться у 2026 році.
Що ж до безпілотних магістральних тягачів, то тут Scania представляє спеціальну програму Autonomus Commercial Pilot Programm. Її мета – впровадження автономних автопоїздів у перевезеннях між хабами. Проект реалізований у рамках Traton Group за партнерства з американською компанією Plus, розробником технології керування 4-го рівня автономності – Super Drive. З 2021 року безпілотні автомобілі Scania (під наглядом водія) вже проходять випробування на дорогах Швеції.
За океаном
Компанія Daimler Truck North America нещодавно презентувала нову платформу для безпілотних вантажівок 4-го рівня. Її особливістю є резервні системи дублювання, що допомагають у разі виходу з ладу основних. Це стосується кермового керування, гальм, а також блоку керування передачею даних та обміну інформацією. Нова платформа, розроблена у партнерстві з компаніями Waymo та Torc Robotics, була впроваджена на сідловий тягач Freightliner Cascadia.
Зазначимо, що у 2019 році Daimler Truck створив підрозділ Autonomus Technology Group, метою якого є розробка та підготовка до серійного виробництва автономних вантажівок 4 рівня вже до кінця цього десятиліття.
2024 року на випробування виїхав автономний тягач eCascadiа, створений на базі серійної електричної моделі. Зовні його відрізняє аеродинамічна надбудова на даху, в якій розміщені камери, лідори та радари. У кабіні між сидіннями розміщується блок керування з повітряним охолодженням. Для живлення всього цього обладнання встановлено чотири додаткові акумулятори по 12В. Серійне виробництво інноваційної машини з нульовим рівнем шкідливих викидів заплановано вже на 2027 рік.
Отже, майбутнє належить безпілотним комерційним автомобілям. Вже не перший рік автономні вантажні платформи ефективно використовуються на внутрішньозаводських та внутрішньопортових територіях низки країн. Також збільшується і парк безпілотних шатлів для перевезення невеликих груп пасажирів спеціально визначеними маршрутами.