Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Лампи, фари та світловідбивачі – причини відмови у проходженні ТО

Як у легкових, так і у вантажних автомобілів, штатні світлові прилади потребують регулярної перевірки. Втім, статистика говорить про те, що навіть перед техоглядом далеко не кожний водій переймається справністю фар головного світла, задніх ліхтарів, покажчиків повороту та габаритних вогнів. Зазвичай це стає приводом до відмови у проходженні ТО.

Перевірка світлових приладів легкових та вантажних автомобілів

Як часто треба перевіряти оптику перед дорогою

За оцінками європейської агенції Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), відмови у проходженні техогляду у відсотковому співвідношенні виглядають так:

  • понад 24% автомобілів ТО не проходять через лампи, відбивачі та електрообладнання;
  • 18% – через гальма;
  • 13% – через підвіску;
  • 8% – через погану оглядовість та видимість;
  • 3% — через зношення шин вантажівок.

Насправді це велетенська цифра — понад чверть непридатних до експлуатації автомобілів мають проблеми саме з освітлювальними приладами. В Україні, на жаль, таку статистику ніхто поки не веде, проте можна передбачити, що ситуація на постах техобслуговування як мінімум не краща. 

Обладнання для корекції та перевірки фар вантажівки
До того ж більшість перевізників воліє купити вантажівки з пробігом з Європи. Які краще вживані вантажівки купляти, розгдядали у статті: Надійні вантажівки з пробігом: де шукати і на що звернути увагу.

За словами експертів, чимала кількість транспортних компаній просто ігнорують обладнання для корекції та перевірки фар. Але вони вкладають значні кошти у стенди та пости перевірки шкідливих вихлопів, гальмівні стенди, підіймачі, оглядові ями тощо.

Як перевіряють фари та лампи при ТО

Існує окремий перелік світлотехнічного обладнання, що обов’язково має бути встановлено на всіх без виключення автомобілях. Окрім машин, що випускались до 1 січня 1931 року. Це стосується як вантажівок та автобусів, так і легкових автомобілів. Цей перелік виглядає так:

  1. Фари головного світла з лампами ближнього та дальнього світла.
  2. Габаритні вогні – за розташуванням, роботою та станом.
  3. Бічні габаритні ліхтарі та стоянкові ліхтарі (за необхідності) — наявність, розташування, робота та стан.
  4. Стоп-сигнали — наявність, функціонування та стан.
  5. Денні ходові вогні (для транспортних засобів, виготовлених після 1/3/18).
  6. Вказівники повороту та аварійні світлові сигнали — наявність, стан, робота та частота миготіння.
  7. Передні протитуманні фари (для автомобілів, виготовлених після 1/3/18) — наявність, стан та робота.
  8. Задні протитуманні фари.
  9. Ліхтарі заднього ходу (для автомобілів, виготовлених після 1/9/09).
  10. Задні освітлювачі номерного знаку.
  11. Задні відбивачі.

Там, де це доречно, перевіряються системи вмикання всіх ламп. Іноді перемикачі є частиною інтегрованої системи, наприклад, протитуманні фари можуть бути частиною загальної системи перемикання як габаритних вогнів, так і фар.

Перевірка фар та ламп при техогляді

Перевірка фар головного світла

Стан ламп головного світла перевіряється за декількома критеріями — кут спрямування променя світла, колір світла, кількість випромінюваного світла, наявність додаткових світлофільтрів на плафоні тощо. Наприклад, причиною відмови у проходженні техогляду можуть бути такі дефекти фар головного світла:

  • спрямованість світла не відповідає вимогам;
  • немає можливості перевірити силу світла;
  • тип лампи несумісний з типом фари (ксенон замість галогенки, наприклад);
  • світлова пляма від променя фари не відповідає нормам.

Також існує низка вимог до перемикачів світла. Так, перемикач повинен забезпечити миттєве реагування ламп та гарантувати роботу окремо лампам ближнього, дальнього світла, а також денних ходових вогнів.

Окрім цього обов’язково перевіряють пристрої, що коректують кути променя фар, їх здатність повертатись до базових налаштувань, а для фар, в яких передбачено встановлення газорозрядних ламп або світлодіодних — перевіряють підвіску або системи самовирівнювання.

Перевірка інших світлових приладів

Денні ходові вогні (ДХВ) або фари можуть функціонувати як передні габаритні вогні. Якщо вони функціонують як передні габаритні вогні, вони повинні тьмяніти, коли вмикаються задні габаритні вогні, і можуть вимикатися, коли вмикаються фари. 

Передні габаритні вогні можуть вимикатися, коли вмикаються передні протитуманні фари. Передні та задні габаритні ліхтарі повинні вмикатися одночасно з підсвіткою номерного знака та габаритними ліхтарями.

Схожі вимоги є також до покажчиків поворотів, стоп-сигналів, стоянкових вогнів та наявності відбивачів, передбачених конструкцією автомобіля або вимогами ПДР. Отже, ефективність роботи освітлювальних приладів має не менше значення, аніж робота гальмівних колодок, стан лобового скла, загальна видимість або стоянкове гальмо.

Залишити коментар