Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Легкі комерційні електромобілі: друге дихання

Ринок легких комерційних автомобілів у Європі продовжує зростати. За даними Європейської асоціації автовиробників (ACEA), у 2023 році було реалізовано майже 1,5 млн розвізних фургонів, що на 14,6% більше, ніж у 2022-му. І, важливо, що кількість машин на електротязі, тобто з практично нульовими шкідливими викидами, в цьому сегменті теж активно зростає. Продажі тут піднялися на 56,8%, що збільшило частку ринку таких машин з 5,4% до 7,4%. Ринками, що найдинамічніше розвиваються серед електрофургонів, за підсумками 2023 року, стали Нідерланди (+110,4%), Іспанія (+100,3%) і Франція (+76,7%).

Провідні автовиробники сьогодні активно працюють над удосконаленням своїх комерційних електромобілів. Одне з головних завдань — збільшити автономність роботи без зниження вантажопідйомності. Крім того, дедалі більше уваги приділяється цифровим сервісам із використанням телематики, що дає змогу оптимізувати енергоспоживання розвізних автомобілів і підвищити ефективність вантажоперевезень.

Новації від Renault

Почнемо з компанії Renault, яка стала родоначальником нового покоління легких розвізних фургонів на електротязі, запустивши модель Kangoo Electric ще в 2011 році. На сьогодні випущено вже понад 100 тис. таких машин, які лідирують на європейському ринку електрофургонів. На виробленому в даний час автомобілі третього покоління — Kangoo E-Tech встановлені батареї ємністю 48 кВт⋅год, які живлять електромотор потужністю 90 кВт. Запас ходу становить 285 км (за циклом вимірювання WLPT). На батареї надається гарантія 8 років або 150 тис. км.

Однією з цікавих особливостей нового Kangoo є розсувні двері Open Sesame, які разом із передніми дверима, що розкриваються, утворюють єдиний, дуже широкий отвір, без центральної стійки. Це суттєво полегшує процес завантаження-розвантаження.

Цього року Renault виводить на ринок і нове покоління розвізного фургона з більшою вантажопідйомністю — Master E-Tech. Машина стала на 27% економічнішою за попередника і в середньому витрачає 22 кВт⋅год на 100 км. У підсумку вона має рекордний запас ходу серед однокласників — 460 км (WLPT). Свій внесок у підвищення економічності внесла і оптимізація аеродинаміки кузова — коефіцієнт Cx було зменшено на 20%. Фургон має вантажопідйомність 1625 кг і може працювати з причепом масою до 2,5 т. На машині встановлюються батареї різної ємності — 40 або 82 кВт⋅год. З корисних рішень відзначимо функцію V2L — для живлення через бортові розетки різних сторонніх електроприладів, а також систему двоспрямованого заряджання V2G, що передає електроенергію з батарей назад у мережу.

Компанія Renault також лідирує в розробці електрофургонів на водневих паливних елементах. Уже цього року очікуються перші поставки клієнтам машин Master Van H2-Tech, побудованих у рамках спільного підприємства HYVIA. Машини мають запас ходу до 350 км (WLPT). Автомобілі укомплектовані силовою установкою Fuel Cell в 30 кВт, батареями ємністю 33 кВт⋅год, електромотором потужністю 57 кВт і чотирма балонами для 6,4 кг водню. Однією з переваг таких електромобілів перед суто акумуляторними є швидкість зарядки, точніше заправки воднем, на яку витрачається лише близько 5 хвилин.

Електрифікація Ford

Влітку цього року на ринок вийде й електрична новинка від Ford — модель E-Transit Custom. Вона  сконструйована на базі найкращого фургона року — Transit Сustom, який переміг у престижному конкурсі International Van of the Year 2024. Машина має вантажопідйомність 1100 кг і може працювати з причепом масою до 2000 кг, що є найкращими показниками в цьому сегменті. Батарея ємністю 74 кВт⋅год живить електромотор потужністю 100 або 160 кВт і забезпечує запас ходу до 380 км. Встановлюється система Pro Power Onboard потужністю 2,3 кВт для зовнішнього живлення: наприклад, електроінструментів.

З цікавих рішень в інтер’єрі відзначимо функцію Mobile Office — рульове колесо, що легко трансформується в невеликий столик для роботи з ноутбуком або паперами. З кінця року буде доступною дуже корисна для служб доставки система Delivery Assist. Вона дає змогу заощадити до 20 секунд на одній зупинці, яких у середньому може бути до двохсот на день. Система автоматично вмикає «аварійку», зачиняє вікна і блокує двері при виході кур’єра.

Прорив Volkswagen

Великий прорив у галузі електромобільності зробила компанія Volkswagen, яка випустила на ринок модель ID. Buzz Cargo — перший свій комерційний автомобіль, спочатку розроблений під електротягу. І не дарма він був удостоєний звання «Міжнародний фургон 2023 року». Аеродинаміка кузова відмінно пропрацьована (Сх 0,29) і він своїми округлими формами нагадує легендарні фургончики T1 з 50-х. При невеликих габаритних розмірах ID. Buzz Cargo має вантажний відсік об’ємом 3,9 м куб., в якому вміщуються три європалети. Електромотор потужністю 150 кВт живить батарея на 82 кВт⋅год. Запас ходу за циклу WLPT сягає 400 км. На зарядку акумуляторів від 5 до 80% ємності постійним струмом у 170 кВт витрачається лише 40 хвилин.

Нова сім’я Stellantis

Потужним фронтом у цьому сегменті виступила група Stellantis, яка презентувала в жовтні минулого року цілу лінійку легких розвізних автомобілів на електротязі. Це компактні, середні та повнорозмірні моделі таких відомих брендів як Citroеn, Peugeot, Fiat, Opel і Vauxhall. Так, наприклад, «середнячки» Citroen Jumper, Peugeot Expert і Opel Vivaro мають вантажопідйомність 1,4 т і запас ходу до 350 км. Розроблено також версію на водневих паливних елементах, з автономністю до 400 км. А найбільші представники нового сімейства — моделі Citroen Jumper, Peugeot Boxer і Fiat Ducato мають корисне навантаження 2 т і запас ходу до 420 км, що на 140 км більше, ніж у попередників. Усі ці новинки мають допомогти Stellantis у досягненні поставленої мети — довести частку електромобілів у загальному обсязі продажів до 40% вже до 2030 року.

Грандіозні плани Mercedes-Benz

Не менш амбітні плани будує підрозділ Mercedes-Benz Vans, який до 2026 року має намір зайняти 20% європейського ринку електрофургонів, а до 2030-го довести цей показник до 50%. Найближчими роками компанія планує випускати середні та великі розвізні фургони виключно на новій електричній платформі VAN EA. Крім збільшеного запасу ходу (до 500 км) машини отримають функцію автономного керування другого рівня (Level 2), а до кінця десятиліття — і максимального, четвертого рівня (Level 4).

А тим часом у січні 2024 року вже стартував продаж нової моделі Mercedes-Benz eSprinter, що має запас ходу до 440 км (WLPT). Машина розрахована на повну масу до 4,25 т і може працювати з причепом вагою до 2 т. Корисний об’єм вантажного відсіку — до 14 м куб. На автомобілі застосовується новітній електромотор на постійних магнітах (PSM) з піковою потужністю 100 або 150 кВт. Його живлять батареї трьох варіантів: 56, 81 або 113 кВт⋅год. В останньому випадку на зарядку від 10 до 80% ємності постійним струмом 115 кВт необхідно всього 42 хвилини.

Фургон з найбільшою вантажопідйомністю IVECO

Зовсім нещодавно, наприкінці березня, було оголошено переможця престижного британського конкурсу Fleet News Award 2024 у номінації «Прорив року в галузі електричних фургонів». Ним став автомобіль IVECO eDaily. Ця модель має найміцніше серед конкурентів шасі і розрахована на вантажопідйомність до 4,6 т. А взагалі лінійка охоплює машини повною масою від 3,5 до 7,2 т. На них можуть встановлюватися від одного до чотирьох батарейних блоків, на 37–148 кВт⋅год. У підсумку модель з найбільшою вантажопідйомністю  eDaily 72С (шасі з кабіною) з акумуляторами максимальної ємності може проїхати без підзарядки до 240 км (WLPT).

Таким чином європейський ринок легких комерційних автомобілів демонструє стійку тенденцію до переходу на машини з нульовим шкідливим викидом. Тому кількість електричних фургонів на дорогах збільшуватиметься з кожним роком, а відсоток дизельних машин — навпаки, зменшуватиметься.

Залишити коментар