Поки що важко однозначно прогнозувати безхмарне майбутнє комерційних електромобілів в Україні, тим більше у 2024 році. Проте на ринку зараз є помітні зміни та цікаві тенденції щодо розвитку та перспектив електрифікації комерційного транспорту.
Інфраструктура та умови роботи комерційних електрокарів
Комерційні електромобілі найчастіше використовуються у межах міста для локальних перевезень. Це нормальна європейська та американська практика, що підкріплюється низкою виключно практичних чинників:
- Малі відстані. Якщо машина працює на малих відстанях, її добовий пробіг складає 100-200 км, то вона не потребує частого заряджання. Достатньо зарядити батарею вночі, тоді електрофургон зможе працювати цілий день залежно від навантаження. Час зарядки зазвичай триває від 5 до 8 годин.
- Мережа зарядних станцій може бути обмежена лише зарядкою в автопарку, або іншим місцем нічної стоянки. Розгалуженість мережі мало впливає на працездатність та ефективність техніки.
- Міський комерційний транспорт, виходячи з попередніх факторів, не потребує дорогої та важкої потужної батареї. Це економить як гроші на купівлю, так і підвищує корисне навантаження.
- Загальні витрати на експлуатацію у порівнянні зі звичайним бензиновим чи дизельним фургоном значно менші , а рентабельність електрокарів виглядає вищою.
Щодо рентабельності, то варто наголосити на тому, що електромобілю потрібно лише змінювати мастило в трансмісії раз в 30-40 тисяч км пробігу та виконувати технічне обслуговування гальмівної системи, підвіски, рульового управління тощо. Машина з двигуном внутрішнього згоряння потребує значно більших вкладень в обслуговування, запчастини, оливи, антифризи та інші витратні матеріали.
Асортимент, характеристики та ціни комерційних електрокарів
Доцільність використання автомобілів на електротязі у комерційному сектору ринка залежить не тільки від перелічених чинників. Виключно баланс характеристик, якості, ціни електрокарів та вартості електрики у мережі будуть формувати цю потенційно перспективну галузь.
Нещодавно ми розповідали про київську виставку комерційної техніки 2024 , яка окреслила деякі напрямки руху у сфері комунального та вантажного електротранспорту. |
Втім є конкретні приклади, завдяки яким вже сьогодні можна робити деякі висновки з доцільності переходу комунальників, перевізників пасажирів та вантажів на електротягу.
Dongfeng EC36, від $16 000
Китайський малотоннажний фургон, який має багато версій — пасажирську, бортову вантажну, ізотермічний фургон шасі для встановлення надбудов тощо. Ціна вантажівки залежить від модифікації, проте технічні характеристики сталі для будь-якої комплектації
На електромобіль встановлено акумулятор місткістю 41 кВт-год, який забезпечує запас ходу у 200-250 км. Електромотор потужністю 80 к.с. встановлено на задній вісі, він може розігнати фургон до 100 км/год. Вантажність — до 1000 кг.
Wuling G100P, від $25 000 до $40 000
Майже аналогічні технічні характеристики має легка китайська вантажівка Wuling G100P. Також продається у вигляді шасі, бортової вантажівки, фургона та рефрижератора. Це і є найдорожча версія електровантажівки, її ціна понад півтора мільйона гривень.
Також вона найважча, тому на батареї ємністю 42 кВт-год може проїхати близько 240 км на одному заряді. Бортова вантажівка має більший запас ходу, до 290-300 км. Виробник заявляє, що акумулятор виготовлено за літій-залізофосфатною технологією CATL, а термін його служби становитиме 90 років.
BYD V3, від $24 000
Комерційний фургон оснащено електродвигуном потужністю 75 кВт та з крутним моментом 225 Н∙м. Вантажівка може перевозити близько 2300-2500 кг вантажу на відстань до 330 км.
Одна з переваг BYD V3 — зручний та великий вантажний відсік з пласкою низькою підлогою. Вантаж легко завантажувати та розвантажувати, а розмір відсіку складає 5,2 кубометра.