Будь-яка експлуатаційна рідина в автомобілі має термін придатності. Не має значення, чи заправлена вона в постійно працюючий агрегат, чи простоює без роботи. У будь-якому випадку матеріал зношується і потребує заміни. Моторна олива потребує особливого відношення, оскільки від її стану залежить ресурс і експлуатаційні характеристики двигуна.
Роль моторної оливи у роботі двигуна
Олива в двигуні має критичне значення для роботи та довговічності агрегату. Вона має складний склад для забезпечення виконання цілої низки завдань та збереження своїх властивостей якомога довше.
Ось основні завдання, які має виконувати будь-яка моторна олива незалежно від складу:
- Змащення
У двигуні автомобіля є безліч деталей, що труться. Щоб зменшити коефіцієнт тертя та запобігти зносу, необхідно створити міцну тонку оливну плівку між поверхнями, що контактують. Гарна свіжа моторна олива чудово з цим справляється. Головне дотримуватись періодичності заміни оливи та слідкувати за її рівнем.
- Очищення
Під час роботи двигуна під впливом високих температур та тиску, а також деяких інших факторів, на стінках оливних каналів, головці блоку, клапанах, днищі поршня та інших елементів утворюється нагар. Він заважає вільному доступу мастила до поверхонь, що труться (розподільний вал, напрямні клапанів, шийки колінвалу), що призводить до прискореного зносу двигуна. Тому хороша олива повинна мати високі миючі характеристики.
- Відведення тепла
Не всі деталі двигуна можуть охолоджуватися антифризом. Частина металевих елементів під час роботи прогрівається до 300-400 °С. Внаслідок чого вони швидко зношуються, якщо моторна олива не відведе від них тепло, що допомагає запобігти перегріву двигуна.
- Ущільнення
Моторна олива потрібної в’язкості та гарної якості створює міцну оливну плівку між поршневими кільцями та гільзами блоку циліндрів. Це значно покращує компресію і сприяє підвищенню потужності двигуна, збільшує ресурс поршнів, зменшує витрату палива.
Це базові функції моторної оливи, які забезпечується не лише основою (мінеральною, синтетичною, напівсинтетичною), але й значною мірою завдяки пакету присадок, що, зокрема, захищають двигун від корозії.

Через скільки км потрібно міняти оливу
Важливо розуміти, що інструкція щодо заміни моторної оливи для конкретної моделі автомобіля від виробника – лише рекомендація. Ніхто не може точно сказати, коли міняти оливу у двигуні тієї чи іншої машини, оскільки всі вони працюють у різних умовах, експлуатуються у різних режимах.
А це сильно впливає на знос, окислення та старіння оливи. Зазвичай водії орієнтуються на інтервал заміни оливи через 7-15 тисяч км пробігу.
Однак виробник найчастіше збільшує міжсервісний пробіг у інструкції, а не зменшує його. Це зрозуміло, адже часта заміна оливи та фільтрів підвищує вартість експлуатації, що не завжди буде до вподоби клієнтам.
Інтервал заміни оливи — в мотогодинах
Розраховувати сервісний інтервал у кілометрах не зовсім коректно з кількох причин — умови та режими експлуатації, як правило, далекі від еталонних, а олива буває різної якості. Наприклад, якщо двигун експлуатується на запилених дорогах, на невисоких швидкостях або автомобіль часто стоїть у пробках у спеку, олива втрачає свої властивості набагато швидше.
Те саме стосується й автомобілів, які експлуатуються в умовах дуже низьких температур або під великими навантаженнями — часте буксирування причепа, експлуатація в гірській місцевості або з переважанням високих швидкостей (понад 160-180 км/год).
Згідно з незалежними дослідженнями, моторна олива втрачає свої властивості через 200-350 годин роботи залежно від якості. У середньому це близько 7-8 тисяч кілометрів пробігу.
Більше того, навіть якщо автомобіль стоїть більше року і не експлуатується, моторна олива в піддоні картера схильна до окислення через контакт з киснем. Таким чином, приблизно через рік або півтора простою олива вже втрачає змащувальні, миючі та охолоджуючі властивості і потребує заміни.

Як визначити стан оливи
Щоб оцінити стан оливи у двигуні, необхідно якнайчастіше перевіряти її рівень. Водночас необхідно звертати увагу на колір, запах та консистенцію. Перевірка рівня повинна проводитися хоча б кожні 800-900 км пробігу.
Тривожним сигналом є різке падіння або підвищення рівня оливи. У разі підвищення рівня можливий пробій прокладки головки блоку циліндрів та потрапляння антифризу в систему змащення. В такому випадку оливу потрібно міняти негайно після усунення причин несправності.
Якщо рівень оливи падає без явних ознак течі, це свідчить про критичний знос оливи та роботу двигуна у важких умовах. Олива також може бути не відповідною до сезону або недостатньо якісною. Сигналом до заміни моторної оливи є також колір – темна і каламутна олива на щупі з запахом гару однозначно вказує на необхідність її заміни.