Кожен з нас користується холодильником, який зберігає їжу та напої в холоді, щоб вони не псувалися. Однак не кожен розуміє, що побутовий холодильник – це компактний тепловий насос. Він генерує холод, відводячи тепло в атмосферу. Машина-рефрижератор працює за таким самим принципом, але її конструкція значно відрізняється.
Що таке рефрижератор, типи рефрижераторів
Змусити холодильник працювати в кузові фургона або вантажівки-рефрижератора значно складніше. По-перше, це великі об’єми, по-друге, спосіб живлення обладнання є зовсім іншим. Звісно, не кожен, кого зацікавить пропозиція на сайті https://autoline.ua/, має знати, як працює рефрижератор. Проте загальна інформація буде корисною.
Принцип роботи рефрижератора
Щоб зрозуміти принцип роботи пристрою, достатньо провести простий дослід – нанесемо на шкіру краплю чистого спирту, і ми відчуємо, як ця ділянка шкіри швидко охолоджується. Це відбувається внаслідок випаровування алкоголю з поверхні шкіри. Саме так і працюють холодильні установки.
До труби установки закачано холодоагент, який, поглинаючи тепло, переходить у газоподібний стан. У цей момент відбувається охолодження камери. Зовні пристрої розташовані труби, які віддають тепло в атмосферу. В цей час холодоагент переходить у рідку фазу і закачується компресором в контур, що охолоджується.
Якщо узагальнити, автомобіль-рефрижератор працює за таким алгоритмом:
- Випаровування. Рідкий холодоагент поглинає тепло зсередини і переходить в газоподібний стан за певної температури.
- Стиснення. Холодоагент у газоподібному стані стискається, піднімається тиск та температура завдяки компресорному обладнанню.
- Конденсація. Газ під високим тиском віддає тепло в атмосферу, конденсуючись у рідкий стан.
- Розширення. Рідкий холодоагент пропускається через розширювальний клапан, тиск і температура падають, система знову готова поглинати тепло.
Такий безперервний цикл призводить до того, що в холодильній камері постійно підтримується задана температура незалежно від температури навколишнього середовища.
Як працює фура-рефрижератор
Принцип роботи холодильного обладнання є зрозумілим. Залишилося змусити його працювати в автономному режимі, адже звичайний холодильник працює від мережі 220 В, до якої підключено компресор та допоміжне обладнання (реле, клапани, захисні системи та термостати).
Конструкція рефрижератора передбачає наявність усього цього обладнання на борту автомобіля, або на причепі, якщо мова йде про причіпний реф. У будь-якому випадку вантажівка-рефрижератор має відповідати низці вимог:
- Установка повинна забезпечувати підтримку широкого діапазону температур. Зазвичай, значення температури варіюються від -22 до +22 °С.
- Жорсткий контроль температури. Реф машина повинна мати систему автоматизованого контролю та підтримки заданої температури з високою точністю.
- Температурний режим повинен залишатися стабільним під час перевезення, незалежно від умов навколишнього середовища. Для деяких груп товарів перепади температури на кілька градусів неприпустимі.

Конструкція фургона-рефрижератора
Холодильний агрегат складається з кількох основних компонентів, які знаходяться на причепі або на борту автомобіля:
- Випарник. Один із ключових елементів агрегату. Це система металевих труб, розташованих всередині холодильної камери. Система заправлена під тиском холодоагентом, а він, у свою чергу, відводить тепло з камери в атмосферу. Найчастіше над випарником встановлений вентилятор для рівномірного розподілу холодного повітря всередині камери.
- Компресор. Саме компресор забезпечує безперервний цикл нагрівання та охолодження холодоагенту, прокачуючи його по колу.
- Розширювальний клапан. Цей елемент системи контролює температуру всередині холодильної камери. У поєднанні з термостатом температуру всередині камери можна регулювати та контролювати дистанційно, прямо з кабіни водія. Більшість сучасних рефів оснащені електронною системою контролю температури.
Крім цих пристроїв та систем, важливу роль відіграє ізоляція стін, дверей та стелі рефа. Ізоляція гарантує, що вся холодильна система працюватиме ефективно, тобто забезпечуватиме максимальне охолодження за мінімальних витрат (меншої потужності).
Класи рефрижераторів, їх принцип роботи
Рефрижератори можна класифікувати за кількома параметрами. Насамперед, за способом живлення (приведення в дію) холодильної установки:
- Підключення до двигуна внутрішнього згоряння безпосередньо автомобіля, на якому встановлений рефрижератор. Така схема підключення має свої плюси та мінуси. Серед переваг – такий привід досить просто реалізувати, до того ж цей варіант дешевше.
Однак продуктивність системи буде нестабільною, а потужність автомобіля неминуче страждатиме. Тому така схема підключення використовується на невеликих фургонах-рефрижераторах і для перевезення продукції на короткі дистанції. - Привід холодильної системи від автономного двигуна внутрішнього згоряння. Найбільш поширений варіант, який часто використовується на фурах із напівпричепом рефрижераторах.
У цих випадках двигун встановлений на напівпричепі, а керується та контролюється він, зазвичай, з кабіни водія. Дозволяє підтримувати температуру в камері як під час стоянок, так і під час тривалих переїздів. - Електропривід холодильного обладнання. Може бути реалізований двома способами – привід генератора, який живить систему та компресор, від автономного ДВЗ, або від бортової системи електрообладнання автомобіля тягача.
- Евтектичні плити. У цьому випадку немає потреби в додатковому компресорному обладнанні, оскільки евтектична плита складається з двох холодно штампованих алюмінієвих листів, всередині яких знаходиться спеціальний холодоагент, що охолоджується при підключенні системи до електромережі. Евтектичні плити здатні підтримувати задану температуру протягом 10-12 годин без підключення до джерела електрики.
Температура перевезення продуктів
Універсальні холодильні установки на шасі фургонів або напівпричепах (причепах) мають підтримувати такі режими роботи рефрижератора залежно від типу продуктів, що перевозяться:
- свіжі продукти (овочі, фрукти) транспортуються при температурі від 0 °С до 10 °С, хоча є винятки для деяких видів овочів (рефи класу А);
- свіже м’ясо та птиця вимагають температури перевезення від -1 °С до +1 СС, іноді допускається температура до +5 °С (клас D);
- для перевезення молочних продуктів (молоко, йогурти, сири) необхідно забезпечити температуру від 2 °С до 8 °С (клас А);
- риба та морепродукти зберігаються при температурі від -20 ° С до -1 ° С залежно від виду продукції (рефи класу С);
- морозиво та заморожені продукти транспортують за найнижчих температур — нижче -18 °С, щоб зберегти глибину заморозки та текстуру.

Чим відрізняється ізотермічний фургон від рефрижератора
Не завжди потрібна тривала підтримка низької температури в холодильній камері. Іноді достатньо зберегти наявний мікроклімат на короткий час, наприклад, для перевезень у межах міста. Для цього існують ізотермічні фургони.
Ізотермічні фургони насамперед характеризуються здатністю протидіяти теплообміну між навколишнім середовищем і внутрішнім простором вантажівки, причепа або фургона. Для цього, зазвичай, застосовують сендвіч-панелі, зроблені з жерсті, фанери і пінопласту завтовшки до 70 мм.
Основна відмінність такого транспорту від рефрижератора в тому, що ізотермічний фургон не має активної системи охолодження. Такий варіант затребуваний під час перевезення молочних продуктів, деяких фруктів та овочів у межах населеного пункту.
Вибирати ізотермічний фургон або рефрижератор необхідно з огляду на кілька основних факторів:
- вид продуктів, що перевозяться частіше;
- дальності перевезень;
- вимог до температурного режиму холодильної камери;
- можливостей виділеного бюджету.
Незалежно від ціни, в каталозі https://autoline.ua/ цілком реально підібрати прийнятний варіант фургона, рефрижератора, їх модифікацій згідно з будь-якими потребами та фінансовими можливостями.