У Європі правила перевезень суворо регулюються, особливо коли йдеться про режим праці та відпочинку водія. Недотримання цих норм може призвести до штрафів, заборони подальшої роботи і навіть до анулювання ліцензії. Саме тому тахограф став обов’язковим пристроєм у всіх вантажівках понад 3,5 тонни. Він фіксує, скільки часу водій проводить за кермом, коли робить перерви і як дотримується норм відпочинку.

Режим праці та відпочинку (РПВ) водія відіграє ключову роль у забезпеченні безпеки на дорогах. Втома стає причиною багатьох аварій, тому європейські закони суворо регламентують, коли водій повинен зупинятися, як довго він може працювати і які перерви робити. Щоб точно дотримуватися вимог, їзда за тахографом стає невід’ємною частиною роботи далекобійників та перевізників.
У цій статті ми докладно розберемо, як працює тахограф, які правила встановлює закон про тахограф у Європі, скільки можна проводити часу за кермом та які штрафи загрожують за порушення РПВ водія.
Що таке тахограф
Тахограф – це спеціальний пристрій, призначений для фіксації робочого часу водія, швидкості пересування та часу відпочинку. Він допомагає контролювати режим праці та відпочинку водія в Європі та запобігає перевантаженню водіїв роботою, що підвищує безпеку на дорогах.
Види тахографів
Аналогові – працюють на паперових дисках (шайбах), де механічна система фіксує пересування та зупинки. Ці моделі поступово виводяться з обігу.

Цифрові – оснащені вбудованою пам’яттю та картками водія, які записують дані в електронному форматі. Їх складніше підробити, а інформацію про РПВ водія можна швидко перевірити інспекцією.

Функції тахографа
- Запис часу роботи та відпочинку – пристрій фіксує режим праці та відпочинку водіїв у Європі, і визначає скільки годин людина була за кермом та скільки відпочивала.
- Контроль швидкості – тахограф зберігає дані про рух, що допомагає аналізувати роботу водія.
- Відстеження маршруту – у цифрових моделях можна переглянути всю історію поїздок.
- Фіксація перерв – якщо водій не дотримується перерв, система автоматично записує порушення.
Коли відбувається обнулення тахографа
Цифровий тахограф автоматично оновлює дані через 24 години. Це означає, що після повного періоду відпочинку він “обнулюється” та фіксує новий робочий цикл. Однак важливо пам’ятати, що інформація про попередні подорожі зберігається в пам’яті пристрою і може бути перевірена в будь-який момент.
Використання тахографа є обов’язковим у всіх країнах ЄС, і порушення режиму праці та відпочинку може призвести до серйозних штрафів. Тому кожен водій зобов’язаний знати правила їзди за тахографом та дотримуватися норм, встановлених Європейською угодою щодо роботи екіпажів транспортних засобів (ЄУТЗ).
Особливості використання тахографа під час водіння
Робота за тахографом розпочинається ще до виходу на маршрут. Перед поїздкою водій зобов’язаний вставити картку тахографа, яка фіксує його активність.
Основні засади використання тахографа:
- Перед початком роботи – водій активує пристрій, вводить дані про себе та свій транспортний засіб.
- Під час руху – тахограф фіксує швидкість, відстань, кількість годин у дорозі.
- На стоянках і під час відпочинку пристрій автоматично перемикається в режим спокою або записує паузу, якщо водій сам встановив її.
- Наприкінці зміни дані зберігаються на картці водія і в пам’яті тахографа, а водій вказує місце завершення поїздки.
Якщо водій завершив добову норму праці та провів достатній час на відпочинку (мінімум 9-11 годин), дані оновлюються автоматично. Однак, інформація про минулі поїздки зберігається і може бути перевірена протягом 28 днів.
Будь-які маніпуляції з тахографом, такі як відключення або втручання в роботу пристрою, вважаються грубим порушенням закону про тахограф і можуть призвести до великих штрафів або дискваліфікації водія.

Режим роботи водія в Європі та його особливості
Режим праці та відпочинку водія в Європі регулюється Європейською угодою ЄУТЗ, яка суворо обмежує час водіння, обов’язкові перерви та відпочинок. Ці правила розроблені для запобігання втомі та підвищенню безпеки на дорогах.
Основні норми РПВ водія в ЄС:
- Добовий час водіння – не більше 9 годин, двічі на тиждень можна збільшити до 10 годин.
- Щотижневе обмеження – максимум 56 годин на тиждень, але за 14 днів загальний час не повинен перевищувати 90 годин.
- Перерва кожні 4,5 години – водій зобов’язаний відпочивати щонайменше 45 хвилин, які можна поділити на два періоди: спочатку 15 хвилин, потім 30 хвилин.
- Добовий відпочинок – мінімум 11 годин, але допускається скорочення до 9 годин, не частіше за три рази на тиждень.
- Щотижневий відпочинок – не менше 45 годин, але може бути скорочений до 24 години, якщо наступний тиждень включає подовжений відпочинок.
У різних країнах Європи можуть бути невеликі коригування, але всі міжнародні перевезення повинні суворо дотримуватись цих норм. Недотримання режиму їзди за тахографом фіксується автоматично, і інспектори можуть перевірити дані за останній місяць.
Коли можна продовжити час за кермом
В екстрених ситуаціях водій може перевищити дозволений час руху на 1 годину, якщо необхідно доїхати до місця стоянки або розвантаження. У виняткових випадках допускається збільшення часу до 2 годин, але за умови, що водій потім отримає повноцінний відпочинок.
Всі ці дані фіксуються тахографом, і будь-яке перевищення норми їзди за тахографом автоматично заноситься в пам’ять пристрою.
Скільки часу можна проводити за кермом
Навіть якщо немає жорсткого контролю за режимом праці та відпочинку водія, тривала їзда без перерв призводить до втоми, зниження концентрації та збільшення ризику аварій. Щоб зберегти здоров’я та безпеку, важливо дотримуватися хоча б мінімальних фізіологічних норм.
Оптимальний час водіння без шкоди для організму відповідає нормам, прийнятим у Європейському Союзі. І якщо ви хочете працювати безпечно, дотримуйтесь параметрів, описаних вище.
Фізіологічні ознаки перевтоми, за яких треба терміново зупинитися
- Часте моргання, відчуття “піску” в очах.
- Зниження концентрації, “автоматичне” керування без усвідомлення маршруту.
- Помилки в керуванні: неправильні маневри, різкі гальмування без причини.
- Сонливість, позіхання, відчуття оніміння в кінцівках.
Як підтримувати бадьорість за кермом
- Робити перерви кожні 2-3 години, хоча б на 10-15 хвилин.
- Виходити з машини, розминатись, робити дихальні вправи.
- Контролювати температуру в кабіні – надмірна спека або холод можуть прискорити втому.
- Не покладатися на каву або енергетики — вони забезпечують короткочасний ефект, після якого втома лише посилюється.
Якщо неможливо дотримуватися офіційних норм праці та відпочинку, важливо хоча б дотримуватися логічних фізіологічних кордонів, щоб не наражати на небезпеку себе і оточуючих.

Порушення ЄУТЗ та наслідки
Недотримання режиму праці та відпочинку водіїв у Європі суворо карається, оскільки це ставить під загрозу безпеку на дорогах. Контроль за дотриманням норм здійснюють дорожні інспектори, які можуть перевірити дані тахографа за останні 28 днів.
Основні порушення
- Перевищення допустимого часу керування.
- Порушення правил перерв та відпочинку.
- Вимкнення тахографа або маніпуляції з ним.
- Використання чужої картки водія.
- Відсутність обов’язкових записів.
Які штрафи загрожують водієві та компанії
- Водію – штрафи від 500 до 5 000 євро залежно від ступеня порушення.
- Компанії – санкції можуть досягати 50 000 євро, особливо якщо порушення є систематичним.
- У деяких країнах при серйозних порушеннях можлива конфіскація транспортного засобу або позбавлення ліцензії на перевезення.
Щоб уникнути штрафів, важливо правильно дотримуватися режиму праці та відпочинку водія та використовувати тахограф відповідно до вимог закону.
Дотримання правил ЄУТЗ, грамотне застосування тахографа та продумане планування маршрутів з урахуванням обов’язкових пауз допоможуть уникнути проблем та неприємностей.
Якщо ви займаєтеся вантажними перевезеннями та хочете купити сертифікований транспорт, що відповідає європейським вимогам, заходьте на Autoline – тут представлений широкий вибір транспорту для міжнародних перевезень від надійних постачальників.