Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Що роблять виробники для підвищення безпеки комерційних автомобілів?

Зовсім скоро, 7 липня 2024 року, на території ЄС набувають чинності нові Загальні правила безпеки (General Safety Regulation), які визначають для всіх нових автомобілів обов’язкову наявність певних електронних систем допомоги водієві (ADAS). Зауважимо, що для всіх транспортних засобів нового типу вони почали діяти ще 6 липня 2022 року.  Усе це дасть змогу до 2038 року врятувати понад 25 000 життів та уникнути більш як 140 000 важких травм внаслідок ДТП. А кінцевою метою є реалізація ініціативи EC Zero Vision ─ забезпечення до 2050 року нульової смертності на європейських дорогах.

Статистика ДТП

За даними EC CARE, на ДТП за участю вантажівок повною масою понад 3,5 т припадає до 70% смертельних випадків серед пасажирів легкових автомобілів, велосипедистів і пішоходів. У цих аваріях гинуть до 12% тих, хто перебуває всередині вантажівок. Поступове впровадження тих чи інших електронних систем допомоги водієві вже дало позитивні результати. Так, якщо 2011 року в ДТП за участю вантажівок у ЄС загинуло 4586 осіб, то в 2021 році цей сумний показник скоротився на 40% ─ до 2722 осіб. Таким чином, це становить 14% від усіх летальних випадків внаслідок дорожньо-транспортних пригод у Європі.

Тут слід виділити п’ять найпоширеніших причин ДТП за участю вантажних автомобілів. По-перше, це наїзд ззаду, який нерідко трапляється у хвості тягучок. Друга причина ─ ненавмисний виїзд зі смуги руху, який відбувається через неуважність водія. Також часті випадки бокового зіткнення на перехрестях. Якщо говорити про наїзди на пішоходів і велосипедистів, то вони здебільшого відбуваються через сліпі зони під час повороту. А завершує цей список ДТП, що відбуваються внаслідок помилок під час обгону.

Електронні «помічники»

Що ж являють собою електронні системи допомоги водієві на вантажівках і автобусах, які будуть обов’язковими вже з нинішнього літа? Їх загалом вісім:

  1. Аварійна сигналізація при екстреному гальмуванні або різкому уповільненні.
  2. Система контролю тиску в шинах.
  3. Система, що інформує про наявність пішоходів і велосипедистів у сліпих зонах, що працює на низькій швидкості.
  4. Інформаційна система, яка під час рушання автомобіля з місця визначає наявність вразливих учасників руху в сліпій зоні перед машиною, і в разі небезпеки сигналізує водієві.
  5. Наявність засобів оповіщення (сенсори або камера) під час руху заднім ходом.
  6. Система оповіщення про зниження уважності водія («антисон»).
  7. Інтелектуальна система обмеження швидкості (ідентифікація дорожніх знаків, картографічна інформація).
  8. Обов’язкова наявність підготовки для монтажу іммобілайзера, що блокує запуск двигуна в разі алкогольного сп’яніння водія («алкозамок»).

І тут потрібно віддати належне провідним європейським виробникам вантажівок і автобусів, які вже повною мірою підготувалися до нових правил. Частина з них уже не перший рік пропонує вищезгадані системи допомоги водієві на своїх машинах. Ба більше, є серед них і такі, які навіть перевершують вимоги Загальних правил безпеки (GSR). 

Що пропонує Daimler Truck

Провідні позиції тут посідає компанія Daimler Truck, яка сьогодні пропонує на своїх вантажівках і автобусах низку передових систем ADAS. Почнемо з системи допомоги при екстреному гальмуванні шостого покоління ─ Active Brake Assist 6 (ABA6). Вона реагує як на стаціонарні, так і на рухомі об’єкти, включно з велосипедистами і пішоходами. А в разі загрози зіткнення може автоматично задіяти гальмування зі швидкості до 60 км/год аж до повної зупинки. Якщо говорити про нерухомі транспортні засоби, то їх система може виявляти на ще більшій швидкості ─ до 80 км/год. Також ABA6 проводить сканування і сусідніх смуг руху, на відстані до 250 м.

Заслуговує на увагу і ще одна інноваційна система ─ Active Sideguard Assist 2. Вона дає змогу мінімізувати сліпі зони під час поворотів і вберегти від наїзду на пішоходів чи велосипедистів. За своїми можливостями ця система пішла помітно вперед від вимог GSR. Якщо Загальні правила безпеки приписують таким системам лише сповіщати водія в разі загрози зіткнення, то розробка від Daimler Truck спочатку подає звукові та світлові сигнали, а якщо водій не реагує, застосовує екстрене гальмування. Система працює до 30 км/год і може автоматично гальмувати за швидкості автомобіля в повороті до 20 км/год. Сканування простору відбувається до 7 м попереду машини і на 30 м позаду (з урахуванням довжини автопоїзда).

А ось система Front Guard Assist контролює зону безпосередньо перед кабіною ─ від 0,8 м до 4 м по всій ширині. Вона дає змогу не допустити наїзду на пішоходів або велосипедистів під час рушання машини з місця, а також на перехрестях. У разі небезпеки водій отримує відповідні сигнали. Система працює на швидкості до 15 км/год.

Дзеркала відходять у минуле

Зазначимо, що ще п’ять років тому на вантажівках Mercedes-Benz Actros почали пропонувати систему камер Mirror Cam замість традиційних зовнішніх дзеркал, до того ж уже як стандартне оснащення. Це перший випадок серед серійних вантажівок важкого класу. Сьогодні система доступна вже в другому поколінні. Тут з’явилися коротші кронштейни, які поліпшили оглядовість. Потрібно сказати, що Mirror Cam дає змогу змінювати кут огляду, підвищуючи безпеку маневрування на автопоїзді. Вона також покращує видимість у нічний час, а під час стоянки може працювати в режимі камери спостереження. З переваг Mirror Cam необхідно відзначити оптимізацію аеродинаміки кабіни, що дає змогу скоротити витрату пального на 1,5%.  Зауважимо, що слідом за автомобілями Mercedes-Benz подібні системи камер замість звичних дзеркал почали з’являтися і на вантажівках інших виробників ─ DAF, IVECO, Scania, Volvo.

Розробки від компанії DAF

 Якщо говорити про компанію DAF, то з січня 2024 року вона почала стандартно укомплектувати повним «джентльменським набором» систем допомоги водієві лінійку своїх моделей — XB, XD, XF, XG и XG+. Серед них система екстреного гальмування AEBS останнього покоління з використанням камер і радарів. А також система Drive-off Assist, яка сканує сліпі зони перед автомобілем під час рушання з місця. А інша система ─ DAF Side & Turn Assist допомагає вчасно виявити вразливих учасників руху під час повороту вантажівки.

Машини отримали і систему автоматичної фотофіксації під час аварійного гальмування ─ Event Data Recorder. А ось за уважністю водія стежить система DAF Drowsiness Detection, яка не дає заснути за кермом. Плюс до цього вантажівки комплектуються системою для розпізнавання дорожніх знаків з обмеженням швидкості ─ Speed Limited Recognition, а також системою, що попереджає про ненавмисний виїзд зі смуги руху ─ Lane Change Assist. Крім того, на автомобілях з’явилася вдосконалена камера заднього виду, а як опція ─ система «розумного» дальнього світла High Beam Assist.

Перспективи

Надалі Загальні правила безпеки будуть доповнені. Зокрема, з 2026 року нові автомобілі повинні будуть мати інтелектуальну систему оповіщення в разі втрати концентрації уваги водія. А з 2029 року обов’язковим стане накопичувач інформації про роботу тих чи інших систем («чорний ящик»); також планується запровадження нових вимог щодо оглядовості з робочого місця водія. Вдосконалюватиметься і нормативна база для автомобілів з автоматизованим керуванням, з підвищенням рівня їхньої автономності.Таким чином виробники комерційних автомобілів сьогодні активно працюють не тільки над вдосконаленням екологічних параметрів своїх машин, зокрема, скороченням витрати палива і переходом на електротягу. Багато уваги приділяється тепер і підвищенню безпеки, що дасть змогу в недалекому майбутньому досягти нульового рівня смертності на дорогах.

Залишити коментар