Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Термін придатності зимової та літньої гуми

Автомобільні шини – це не просто “гума”, як часто кажуть, а складна багатошарова конструкція, від стану якої залежить безпека водія та пасажирів. Багато хто вважає, що якщо протектор не стерся, то шина ще придатна для використання, але це не зовсім так. Термін придатності гуми залежить від багатьох факторів: віку, умов зберігання, експлуатації і навіть хімічного складу суміші. З часом навіть невикористані шини втрачають свої властивості, погіршується еластичність та зчеплення з дорогою, що збільшує ризик аварійних ситуацій.

Де знайти дату виробництва у маркуванні шини?

Виробники шин завжди вказують дату виготовлення і знайти її нескладно. На бічній поверхні шини є код DOT (Department of Transportation), який містить інформацію про завод-виробника, характеристики моделі та дату виробництва. Останні чотири цифри цього коду – це тиждень і рік випуску. Наприклад, якщо на шині вказано DOT XUYW 2521, це означає, що вона зроблена на 25-му тижні 2021 року.

Термін зберігання та термін експлуатації

Важливо розуміти різницю між терміном зберігання та терміном експлуатації. Термін зберігання шин – це період, протягом якого нова невикористана гума зберігає свої властивості, якщо дотримано правильних умов. Як правило, виробники дають гарантію на 5 років зберігання при дотриманні нормальних умов – у сухому, прохолодному місці, без прямого сонячного світла та впливу хімікатів.

Термін експлуатації шин починається з моменту встановлення їх на автомобіль. Для легкових літніх шин середній термін служби становить 5-7 років, для легкових зимових – 4-6 років. Не забувайте, що термін придатності зимової гуми завжди буде меншим, оскільки вони працюють у більш агресивних умовах: перепади температур, сіль, волога, коливання тиску. Не забувайте, що навіть якщо протектор виглядає прийнятно, склад гуми змінюється, вона стає жорсткішою і втрачає зчіпні властивості.

У реальних умовах експлуатації вантажних шин у Європі, особливо під час інтенсивних перевезень, шини зношуються набагато швидше, ніж зазначено у теоретичних термінах служби. Залежно від типу осі, дорожніх умов та манери водіння їх змінюють набагато частіше.

Якщо говорити про актуальні терміни експлуатації вантажних шин, ситуація виглядає наступним чином.

Передні (кермові) шини – 6-12 місяців. Вони відповідають за керованість, і при великих пробігах швидко зношуються, особливо якщо водій часто робить маневри, а шини працюють з неправильним тиском.

Ведучі (задні) шини – 12-18 місяців. Вони піддаються підвищеним навантаженням, особливо в умовах гірських доріг та перевантажень, тому зношуються досить швидко.

Причіпні шини – 1,5-3 роки. Ці шини менш схильні до швидкого зношення, але часто пошкоджуються через погані дороги, неправильний тиск або помилки під час маневрування.

У європейських перевезеннях вантажні шини можуть не доживати навіть до двох років, оскільки пробіги магістральними трасами становлять 100 000 – 250 000 км на рік. Тому шини частіше замінюють не через вік, а через знос протектора та пошкодження боковин.

Однак з вантажними шинами є й інший нюанс: їх легше відновлювати, і наварювання нового протектора на каркас є поширеною практикою.

Чим керуватися під час визначення терміну служби шин?

Насамперед, варто дивитися не лише на вік, а й на фактичний стан покришок. Термін служби гуми скорочується, якщо вона зазнавала частих перегрівів, ударів, різких гальмувань. Якщо видно мікротріщини, бічні здуття або нерівномірне зношування – краще не ризикувати і замінити покришки раніше встановленого терміну.

Ключові моменти, на які варто звертати увагу:

  • Глибина протектора. Мінімально допустима глибина для легкових покришок – це 1,6 мм для літніх та 4 мм для зимових шин. Але навіть якщо протектор у межах норми, стара гума може не забезпечувати хороше зчеплення.
  • Мікротріщини. Навіть невеликі тріщини – сигнал для заміни. Вони говорять про старіння гуми та втрату еластичності.
  • Деформація боковин. Якщо на боковині з’явилася грижа або розрив корду, їздити на такій шині небезпечно.

Коли міняти вантажні шини?

  • Рульова вісь – коли протектор зношується до 4-5 мм, подальша експлуатація стає небезпечною.
  • Ведуча вісь – допустимий знос до 3-4 мм, хоча багато компаній змінюють шини раніше.
  • Причіпні шини – заміна при зносі до 2-3 мм.

Чи є закони, що регулюють термін служби шин?

У більшості країн немає жорстких законодавчих вимог щодо терміну служби шин. Однак є норми щодо мінімальної глибини протектора, а також рекомендації виробників.

Вимоги до мінімальної глибини протектора варіюються залежно від країни та сезону. Але в середньому це близько 2 мм для літніх шин та 4 мм для зимових (не важливо, вантажні вони чи легкові).

Наприклад, у країнах ЄС та США найчастіше діє правило: якщо шина старша за 10 років – вона підлягає заміні, навіть якщо візуально виглядає справною. Деякі країни вимагають обов’язкової заміни зимових шин після 6 років використання незалежно від стану.

В Україні немає суворих норм щодо віку гуми, але під час техогляду або перевірки на дорозі інспектори можуть звернути увагу на зношування шин. Якщо воно перевищує допустимі межі, це загрожує штрафом та приписом на заміну.

Правильне зберігання та догляд за шинами

Продовжити термін служби шин можна, якщо правильно їх зберігати та доглядати за ними. Коли сезон змінюється, не варто просто знімати колеса та ставити їх у гараж. Перед зберіганням шини потрібно ретельно вимити, видалити камені з протектора, обробити консервантом і зберігати в сухому темному місці, захищеному від перепадів температур.

Найкраще зберігати шини вертикально, якщо вони без дисків, або у підвішеному стані, якщо вони на дисках. Не варто складати їх стопкою – це може призвести до деформації. Ще одна важлива деталь – контроль тиску. Якщо шини зберігаються на дисках, їх потрібно періодично підкачувати, щоб уникнути деформації.

Пам’ятайте, що термін придатності шин не просто цифра, вказана виробником, а важливий фактор безпеки. Навіть якщо гума виглядає нормально, але їй вже 6-7 років, краще подумати про заміну. Термін служби зимової гуми коротший, ніж у літньої, тому до неї варто ставитись ще уважніше. Слідкуйте за станом протектора, уникайте навантажень та агресивної їзди, правильно зберігайте покришки – і тоді ваша гума прослужить максимально довго, не втрачаючи своїх властивостей. А якщо настав час заміни, актуальні пропозиції для будь-якого транспорту та на будь-який бюджет можна знайти на Autoline.

Залишити коментар