Перехід виробників на електротранспорт, пандемія, дефіцит мікроелектроніки, державні обмеження… Незважаючи на це, у 2021 році в Україні реалізовано понад 4,8 тис. нових вантажівок повною масою понад 3,5 т, а це – на 30,4% більше ніж у 2020.
В останній раз так багато подібної техніки в Україні продавали у 2019 році (4,7 тис. одиниць) і в 2011 (5,3 тис. одиниць).
2021 | 4,8 тис. |
2020 | 3,4 тис. |
2019 | 4,7 тис. |
2011 | 5,3 тис. |
Такому високому попиту сприяли державні програми дорожнього будівництва, активність аграріїв та місцевих громад.
За даними 2021 року із 36 брендів визначено ТОП-5 найбільш затребуваних на ринку вантажівок:
За прогнозами аналітиків авторинку, ця тенденція зростання попиту на вантажівки мала зберігатися протягом 2022 року.

І вже, за даними Укравтопрому, у лютому в Україні продано 940 нових комерційних автомобілів. За 8 років це вважається кращим показником за лютий.
Для порівняння: минулого року у квітні їх було на 23% менше.
Зміна ринку вантажівок у 2022 році
На початку березня МАЗ покинув групу лідерів. В перший місяць весни український ринок очолили вантажівки Ford Trucks. На другому місці – вантажівки Volvo, далі – MAN та Iveco.

У квітні ринок вантажної техніки порівняно з попереднім квітнем 2021 року скоротився на 67%. Наразі ж в країні відновився попит на вантажну техніку, і вже всі дилери відновили її продажі. Проте ринок змінився як за попитом на виконання техніки, так і за регіональною структурою споживання.
Так, дилери МАЗ публічно скасували співпрацю, а в дистриб’юторів (ДП «АвтоМАЗ Україна» та ТОВ «З іноземними інвестиціями «Торговий Дім «МАЗ-Україна») конфіскували техніку на понад 20 млн грн.
Незважаючи на це, ринок не зупинився! Так, за перший квартал 2022 року:
- змонтували автогідропідіймачі Comet на шасі Dongfeng, ISUZU і Hyundai;
- зібрали (вже далеко не перший!) автопаливозаправник з цистерною 5 куб.м на шасі FOTON;
- зібрали шеститонний самоскид на шасі Dongfeng;
- оголосили співпрацю з китайським виробником JAC: автогідропідіймачі, вахтовки, автопаливозаправники, самоскиди, аварійно-ремонтні майстерні, тощо;
- IVECO, MAN, Peugeot, Citroen, Opel стали найпопулярнішими вантажними брендами;
- підприємства України перейшли на альтернативні шасі (кременчуцьке підприємство «Альфатекс» – на шасі Dongfeng та шасі власного імпорту Dayun, група компаній «Будшляхмаш» пропонує вакуумну машину КО-503В-23 на базі шасі Daewoo Maximus HC2AA).
Таким чином місце МАЗ на українському ринку зміщено. З того часу українські виробники та дистриб’ютори будуть конкурувати якістю та швидкістю виконання замовлень.
АКТУАЛЬНИЙ ПОПИТ
На сьогодні паливна криза в Україні потребує зміни логістики. Причин цьому кілька.
Передусім – руйнування нафтопереробного заводу в Кременчуку, що на Полтавщині. Крім того, повністю змінений вектор постачання нафтопродуктів. Саме тому український нафторинок поступово звикає жити у новій схемі логістики, де 100% пального постачається через західний кордон. Більшість бензовозів, які працювали в Україні, розраховані на «коротке плече» постачання – від нафтобази до АЗС.

А нова європейська логістика потребує різкого збільшення бензовозів з ADR, що викликало труднощі навіть в дилерів, адже такі замовлення можуть бути реалізовані лише в ІІІ-ІV кварталах цього року.
ДОВІДКА
Транспортний засіб для дорожнього перевезення небезпечних вантажів, зокрема в цистернах, є транспортним засобом спеціалізованого призначення. На це вказує стаття 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III.
Для позначення небезпечних вантажів під час їх транспортування використовують ідентифікаційні номери речовини або виробів відповідно до рекомендацій ООН; таблички, бирки й маркування за ДСТУ 4500-3:2008 «Вантажі небезпечні. Маркування».
ADR – це набір додаткового обладнання й маркування, яке потрібне для перевезення пального. Без нього неможливі перевезення з Європи. Його формують відповідно до вимог Правил перевезення небезпечних вантажів і ДОПНВ/ADR 2021. На табличках використовується тільки високоякісна світловідбивна плівка ORAKAL 5500.
Набір АDR для оснащення вантажівки відповідає вимогам:
- ДОПНВ/ADR (р.8.1.4 і 8.1.5);
- правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів (п.10 і 11);
- правил дорожнього руху (ПДР).
Зараз в Україні є кілька виробників цистерн: підприємства Укроборонпрому і приватні підприємці. Проте цього недостатньо для задоволення підвищеного попиту. До того ж не всі серед них виготовляють техніку, яку допускається експлуатувати в ЄС (йдеться про ті ж АDR).
Крім того, більшість покупців турбуються, що після закінчення дефіциту така велика кількість бензовозів може бути не затребувана на ринку. Адже після завершення паливної кризи буде профіцит напівпричіпів і тягачів.
ДО УВАГИ!
Краща ситуація з паливозаправниками на заході та півдні країни, гостра потреба – на сході та в центрі країни. Але потроху ситуація з постачанням у регіонах поліпшується.
Окрім цього, попитом користуються вантажівки, самоскиди для відновлення автомобільних сполучень та дорожньої інфраструктури, тягачі з тентованими причепами та напівпричепами, комунальна техніка, зерновози.
Практично всі дилери гарантують поставки такої техніки з-за кордону від 30 до 90 днів.