Як і в усьому світі, європейські перевізники намагаються покращити показники рентабельності щодо використання автомобільного транспорту. На заваді цьому якоюсь мірою стоять консервативні закони деяких окремих країн. В той самий час обсяги залізничних перевезень в Європі у порівнянні з США не витримують ніякої критики. Тому ставка на вантажівки залишається високою.
Чому європейські автоперевізники збільшують обсяги вантажів
Теоретично залізничний транспорт мав би перевищувати автомобільний за обсягами перевезення, оскільки він набагато рентабельніший. Але європейські норми не дозволяють реалізувати всі можливості автотранспорту. Наприклад, в США один товарний вагон перевозить близько 130 тонн вантажу.
Кожен автомобіль має чотири осі, і, таким чином, кожна вісь може витримати приблизно 71 500 фунтів, що еквівалентно 32,5 тонни. Але в Європі номінальне навантаження на вісь становить лише близько 20-23 метричних тонн. Додатковою проблемою є дозволена довжина кожного товарного потяга в Європі, яка становить близько 700 метрів.
Саме тому європейський залізничний транспорт не такий ефективний, як американський. Варто порівняти обсяг вантажу стандартного американського товарного 2000-метрового потяга з 700-метровим європейським. До того ж досить часто у Штатах практикують 6000-метрові потяги з декількома локомотивами.
Саме через ці чинники європейський автомобільний транспорт має нести більше навантаження, але при цьому не завдаючи шкоди дорогам, екології та не суперечачи загальним правилам безпеки.
Правила автомобільних перевезень в Європі
Технічні вимоги до вантажних магістральних автомобілів значною мірою випливають із законодавства ЄС. Але національні нормативні акти кожної з країн єврозони, що стосуються використання доріг, реєстрації, перевірки придатності до експлуатації та оподаткування, також відіграють важливу роль.
віжа Свіжа інформація щодо допустимих розмірів та навантаження, що актуальна на 2023 рік, виглядає наступним чином:
Ширина, висота і довжина вантажних автомобілів та причепів
- Максимально допустима висота вантажівки або напівпричепа, причепа становить 4,40 метра. Цю планку не можна перевищувати, навіть тоді, коли автомобіль розвантажений (порожній) або коли піднімний механізм осі знаходиться у верхньому положенні.
- Максимально допустима ширина вантажного автомобіля становить 2,60 метра. (Для легковика, позашляховика або автобуса 2,55 метра).
- Максимально допустима довжина транспортного засобу – 13 метрів (крім автобуса).
Вантажівки та причепи: кількість осей, довжина та навантаження
- Двовісна вантажівка — 18 тонн.
- Тривісна вантажівка — 25-26-28 тонн.
- Чотиривісна вантажівка — 31-35 тонн.
- 5-вісна вантажівка — 42 тонни.
- Напівпричіп — максимально допустима довжина від горизонтальної осі буксирного сідла до задньої частини причепа 18 м. Максимально допустима довжина від горизонтальної осі буксирного сідла до передньої частини причепа 2,04 м.
- Двовісний причіп — максимально допустима довжина від точки повороту передніх осей до задньої частини причепа 16 м. Максимально допустима довжина від точки повороту передніх осей до передньої частини причепа 2,04 м.
- Двовісний повнопричіпний причіп з неповоротною передньою віссю — максимально допустима довжина без урахування дишла 12,5 м.
Можливі комбінації причепів та вантажівок
Комбінації можна умовно розділити на два типи. Це модульні комбінації та всі інші, що не входять до них. Модульні комбінації — це конструктивно довші за 22,00 м повнопричіпні комбінації та довші за 16,50 м напівпричіпні комбінації.
Максимальна довжина автопоїздів складає 34,50 м. Комбінації автопоїздів довжиною понад 22,00 м повинні бути обладнані гальмами з ABS.
Максимальне навантаження на комбінації автопоїздів, причепів та вантажівок наведено у таблиці.
Комбінація | Навантаження, тонни | |
a | Поєднання вантажівки та причепа з центральною віссю | 50 |
b | Поєднання вантажівки та напівпричепа, вантажівки та причепа або вантажівки та декількох причепів, кількість осей | |
b.1 | 4 | 36 |
b.2 | 5 | 44 |
b.3 | 6 | 53 |
b.4 | 7 | 60 |
b.5 | 8 | 64 |
b.6 | Щонайменше 8-осьовий, якщо мінімум 65% маси причепа або загальної маси причепів припадає на осі, оснащені здвоєними колесами | 68 |
b.7 | 9 | 69 |
b.8 | Щонайменше 9-осьовий, якщо щонайменше 65% маси причепа або загальної маси причепів припадає на осі, оснащені здвоєними колесами | 76 |
b.9 | 10 | 74 |
b.10 | Щонайменше 11 осей | 76 |