Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Світова практика. Електричні вантажівки та їх удар по логістиці

Все більше глобальних компаній в Європі, та й у світі в цілому, прагнуть створювати більш стійкі та незалежні ланцюги постачання товарів. При цьому такі компанії вимушені орієнтуватись на екологічні норми. Особливо, якщо логістика сконцентрована у великому місті.

Перспективи розвитку вантажного електротранспорту в Європі та Україні

Європейці та американці досліджують майбутній вплив вантажного електричного транспорту на структуру перевезень не перший рік поспіль. Так, консалтингова компанія PwC восени минулого 2024 року заявила:

Вантажівки з електроприводом значною мірою замінять звичайні вантажівки у багатьох частинах світу протягом наступних 15 років. Уже у 2030 році вантажні та легковантажні автомобілі з нульовим рівнем викидів (ZEV), які працюють від акумуляторів або паливних елементів, становитимуть одну третину всіх вантажівок у Європі, Північній Америці та Китаї.

Це дослідження чітко вказує на фактори, що стануть каталізатором розвитку вантажного електротранспорту у найближчі кілька років. Перш за все, це суттєве зниження собівартості перевезень електротранспортом. Згідно з даними аналітичної компанії PwC, у найближчі 8-10 років частка електрифікованих вантажівок має зрости до 70% на ринках КНР, Європи, Канади та США.

Питання щодо практичності електровантажівок

З усім тим, у порівнянні з традиційними вантажівками, електротранспорт досить нова технологія, яку поки що складно вважати масовою. Адже вони викликають низку питань, перш за все — автономність та надійність.

Кожний автоперевізник, перед тим як поповнити парк електричними вантажівками, повинен знати відповіді на головні питання:

  • дальність ходу на одній зарядці;
  • кількість енергії, спожитої при заряджанні та її ціна;
  • термін служби акумулятора;
  • стартова ціна електровантажівки та загальна ціна експлуатації.

Відповіді на ці питання дещо розмиті. Наприклад, електричний тягач від Tesla, Semi, має три двигуни, може розганятись до 100 км/год за 20 секунд з повним навантаженням, а ємність акумулятора дозволяє проїхати на одному заряді до 800 км з навантаженням. 

При цьому акумулятор здатний поповнювати заряд до 70% буквально за пів години. У базовій версії вантажівка може перевозити максимум 36 тонн на напівпричепі. Вартість базового електротягача становить від 150 тисяч доларів.

А ось європейський приклад. Німецький логістичний оператор Deutsche Post DHL вже використовує лінійку електричних розвізних фургонів StreetScooter власної розробки. Кілька років тому проєкт розпочинався як стартап, проте протягом 2020-2024 років StreetScooter почали виробляти на потужностях декількох автовиробників.

Електрокар здатний перевозити до 1500 кг вантажу залежно від довжини колісної бази, може розвивати швидкість до 120 км/год, має дальність ходу близько 200 км. StreetScooter адаптовано для міського середовища, на 2024 рік побудовано близько 22 000 екземплярів, а декілька машин навіть завезено в Україну.

Переваги та недоліки електровантажівок

Електричні вантажівки швидко поширюються підприємствами, тому що компанії можуть отримати від них потенційну вигоду:

  • енергоефективність електровантажівок, вони споживають на 20-25% менше енергії під час гальмування або холостого ходу, аніж вантажівки з ДВЗ, які у тих же умовах споживають 60-75% енергії;
  • екологічність електротранспорту, що сприяє загалом зниженню впливу на якість повітря в галузі;
  • електрика завжди дешевше за бензин та дизельне пальне, навіть якщо ціна за кіловат-годину зросте;
  • менша вартість обслуговування, електровантажівка не потребує заміни мастил, фільтрів, антифризу тощо;
  • податкові пільги компаніям, що використовують електротранспорт, вже діють у багатьох країнах Європи, безперечно, цей механізм запрацює й в Україні.

Проте електрифікація вантажного транспорту поки що не набула достатнього розвитку, аби стати дійсно масовою. Найголовніші вимоги, що стоять перед галуззю — зниження цін на електричні вантажівки, розвиток інфраструктури зарядних станцій та мереж обслуговування електротранспорту. Ці проблеми мають бути вирішені найближчим десятиліттям, в тому числі й в Україні.

Залишити коментар